METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DA PSICOLOGIA: IMPACTOS NA FORMAÇÃO ACADÊMICA E PROFISSIONAL
Keywords:
Estudo Dirigido, Ensino de Psicologia, Metodologias Ativas, Formação Acadêmica, Reflexão CríticaAbstract
This article reports on a field study in which psychology students were asked about their motivations and expectations regarding the course and chosen career, before and after applying the active guided study methodology. The objective was to identify teaching needs and promote individual reflections, integrating theory and practice in a more consistent way, respecting the individualities of students. A bibliographical review was carried out to support the study, analyzing several theoretical proposals on student protagonism in learning. Furthermore, the methodology applied included the use of targeted texts, which students transformed into practical content for future psychological approaches and courses. The research results brought an improvement in the clarity of students' objectives and significant preparation for the demands of psychological practice.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Caleidoscópio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
1 - Os textos publicados na revista são de inteira responsabilidade de seus autores.
2 - É permitida a reprodução, desde que citada a fonte e o autor.
Após o artigo aprovado, o autor principral deverá enviar declaração, conforme o modelo:
AUTORIZAÇÃO PARA PUBLICAÇÃO
(Nome do autor), portador do documento de identidade nº ________ (no caso de vários autores citar todos), autorizo ( ou autorizam, no caso de diversos autores) a publicação do artigo (nome do artigo), com exclusividade pela Revista Eniac Pesquisa, em meio eletrônico.
A contribuição é original e inédita, e não está sendo avaliada para publicação por outra revista; caso contrário, deve-se justificar em "Comentários ao editor".
Dados de todos os autores:
Nome completo:
Instituição:
E-mail:
Telefone:
Obs.: Informar os códigos dos serviços DDD e DDI.
Assinatura do autor principal: ____________________________________