A SÍNDROME DE BURNOUT EM PROFESSORES QUE ATUAM NO ENSINO SUPERIOR
Keywords:
Síndrome de Burnout, Professores do Ensino Superior, Saúde Mental, Suporte psicológicoAbstract
This study aimed to analyze the risk factors of Burnout Syndrome (BS) among university professors, investigating its impact on mental health and professional performance, as well as proposing strategies to mitigate its effects. A bibliographic research approach was adopted, reviewing studies such as those by Maslach and Jackson (1981), Borsoi (2012), and Carlotto and Diehl (2014). The findings indicated that the overburdening of academic tasks and the lack of institutional support are key factors contributing to the development of BS, which negatively affects both teachers' health and the quality of education. It was concluded that measures such as psychological support and improved working conditions are essential for preventing Burnout and enhancing the quality of life and professional performance of educators.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Caleidoscópio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
1 - Os textos publicados na revista são de inteira responsabilidade de seus autores.
2 - É permitida a reprodução, desde que citada a fonte e o autor.
Após o artigo aprovado, o autor principral deverá enviar declaração, conforme o modelo:
AUTORIZAÇÃO PARA PUBLICAÇÃO
(Nome do autor), portador do documento de identidade nº ________ (no caso de vários autores citar todos), autorizo ( ou autorizam, no caso de diversos autores) a publicação do artigo (nome do artigo), com exclusividade pela Revista Eniac Pesquisa, em meio eletrônico.
A contribuição é original e inédita, e não está sendo avaliada para publicação por outra revista; caso contrário, deve-se justificar em "Comentários ao editor".
Dados de todos os autores:
Nome completo:
Instituição:
E-mail:
Telefone:
Obs.: Informar os códigos dos serviços DDD e DDI.
Assinatura do autor principal: ____________________________________